Carmen Cortés / Gerardo Núñez 5tet, Las Migas

Noche Iberica y Flamenca20 UHR | KASERNE BASELCHF 75.— | 52.— | 31.—FESTIVAL02 | Mai | 2015TICKETS

Carmen Cortés (dance)Pol Vaquero (dance)Gerardo Núñez (guitar)Vicente Cortés (guitar)Rafael de Utrera (vocals)Palomar (vocal)Angel Sanchez Cepillo (percussion)


«Las Migas»:
Marta Robles (guitar)Alicia Grillo (guitar)Roser Loscos (violin)Alba Carmona (vocals)

Nunez
Nunez
Carmen Cortes
Carmen Cortes
Las Migas
Las Migas
Las Migas
Las Migas

Eine Flamenco-Jazz-Night im Programm des Off Beat-Festivals hat beinahe schon Tradition. Wer erinnert sich nicht an die denkwürdigen Auftritte von Paco de Lucía, Tomatito, Chano Domínguez und zuletzt Gérardo Núñez im Trio. Ein Feuerwerk der spanischen Musik- und Tanztradition bietet der diesjährige Flamenco-Abend in der Kaserne Basel. Vom beinahe puristischen Konzert für Gesang und Gitarre schlägt dies Projekt den Bogen bis zum poetisch-literarischen Oeuvre, zur jazzbeeinflussten Latin-Fusion oder zur Funken sprühenden Fiesta. Gérardo Núñez, geboren 1961 in Jerez de la Frontera, gehört neben Paco de Lucía zu den wenigen Musikern seines Genres, die auch in den Bereichen Film, Pop und Jazz anerkannt sind. So arbeitete Núñez in den letzten 15 Jahren mit dem Star-Tenor Placido Domingo, mit dem Pop-Idol Julio Iglesias, mit Andreas Vollenweider, der Rockband «Mecano», aber auch mit Michael Brecker, Richard Galliano, Enrico Rava, John Patitucci, Eberhard Weber und Al Di Meola zusammen. 

Carmen Cortés wurde als Tochter andalusischer Eltern 1958 in Barcelona geboren. Sie lernte klassischen Tanz an der Escuela del Ballet Nacional und in Sevilla beziehungsweise in Madrid Flamenco. Mit ihrer Compañía de Danza wurde sie u.a. auch dank einiger internationaler Tourneen, die vom spanischen Kultusministerium unterstützt worden waren weltbekannt. Cortés widmete sich zusammen mit Núñez, mit dem sie eine jahrelange künstlerische Zusammenarbeit verbindet, der tänzerischen Avantgarde in Spanien und brachte Hommage-Inszenierungen für F.G. Lorca, etwa «Yerma» und «Mujeres de Lorca», erfolgreich auf die Bühne. Weitere Stationen des internationalen Erfolgs waren die Choreographien und Projekte «Celestina», «Salomé» (Oscar Wilde), «Acontraluz» und «El Amor Brujo». Carmen Cortés zählt heute zu den grossen Figuren der spanischen Flamenco-Szene, zu den bedeutenden Choreographinnen und Stilbildner des aktuellen Flamenco. 

 

«Las Migas»

Las Migas is flamenco but it is also sounds from the West Indies, the Mediterranean or from some other faraway places
      
Four women: Alba, Alicia, Roser and Marta. Three cities: Barcelona, Sèvres  and Seville. Four visions and one passion: flamenco. All these elements together in a single meeting point: Barcelona. The four European musicians play together in order to create an explosion of pure, rebellious and unique sound: it’s the musical art of Las Migas.
Since the beginning of their join venture they have been known as a band capable of filling large theaters, as a band also that stands out at the major world music festivals.
Do they sound as a flamenco band? More than any other genre, of course. But their music stands at the crossroad of the most heterodox sounds. Their roots are flamenco, but they add echoes of the gypsy and the latin and most of all, the Mediterranean.
The young catalan cantaora Alba Carmona (known for her work with Chano Domínguez, Perico Sambeat and film director Carlos Saura) is joined by Roser Loscos on the violin and on the guitars by the sevillian Marta Robles and Alicia Grillo from Cordoba. 
May 2010 Las Migas released «Reinas del Matute» (Nuevos Medios), and may 2012 they released «Nosotras somos» (Chesapik).
        
Feminine and plural, Las Migas don't give up their very singular identity. They amaze audiences with their brand new show and most of all with the new repertoire, more flamenco than ever. Traditional and innovative, Mediterranean and modern, they simply are unique in their sound.
        
Their musicianship is breathtaking and beautiful, blending the sublime violin with two magnificent guitars plus spine tingling flamenco vocals overflowing with Andalusian passion and latin fire.  They use the richness of the Spanish language blended with classic Catalan to relate stories fuelled with passion, pain, loneliness, happiness and wild abandonment.  Their sound is Mediterranean, warm and very feminine. The band’s name comes from a delicious dish eaten in some areas of Spain, made of several ingredients such as stale bread in small pieces, olive oil, chorizo, eggs, peppers and even sardines. A mix of flavours and colours that reflects the multiculturalism of the band. Flamenco lovers say that "flamenco is the bread", meaning something very necessary, important to feed our souls. And the four European musicians identify themselves with such small pieces of bread composing the Migas. This is also because they want to be modest in front of the traditional flamenco, as well as different. They don’t play the usual flamenco, but a new one, cooked with far-away flavours and very special ingredients.